Menu Sluiten

Groot Feest op kleiner BoekenFEST in de Nieuwe Kolk in Assen | Recensie

BoekenFEST in De Nieuwe Kolk in Assen is na de coronajaren weer helemaal terug. Het festival op zaterdagavond was een opstapje naar de landelijke boekenweek van 11 tot en met 19 maart.

© Omroep Assen / Brunhilde Kuijper

Door: Brunhilde Kuijper

Drie bekende schrijvers kwamen zaterdag naar De Nieuwe Kolk: Nico Dijkshoorn, Judith Koelemeijer en Tim Knol. Als eerste werd Nico Dijkshoorn geïnterviewd door Leonie Sinnema. Dat Nico Dijkshoorn meer is dan een schrijver, werd meteen duidelijk toen hij het interview spelend met zijn band The Hank Five opende. Met veel humor vertelde hij over zijn boek ‘Bijna op de radio’. Het verhaal over een driekoppige band die na kortstondig succes in de groezelige wereld van vage theaters en duistere kroegen belandt. De drie zijn tot elkaar veroordeeld, wat hilarische situaties oplevert. Een fictieve biografie over een band die het nét niet maakt.

Indrukwekkend was de lezing door Judith Koelemeijer over haar boek: ‘Etty Hillesum, Het verhaal van haar leven.’ Koelemeijer deed jarenlang onderzoek naar de persoon Etty Hillesum voordat zij aan het schrijven van haar dagboek begon. Daarvoor sprak zij mensen die Etty zelf nog hadden gekend of hun kinderen. Langzaam vormt zich het beeld van een intelligente, gedreven jonge vrouw met een vrije geest. Die zich toch uit principe  ‘liet vangen’ om het lot van haar volk te delen.

Als derde en laatste gast zat singer-songwriter en schrijver Tim Knol in de rode fauteuil op het podium van de grote zaal. Naast zich zijn gitaar. Hij begon met het nummer ‘Lightyears better’ te zingen. Een jonge veelzijdige artiest die open én met een knipoog vertelde over zijn kwetsbaarheid en zijn leven als artiest. Een leven met haast omdat er zoveel te doen is. Hoe zijn pad tot nu toe is gelopen en waar hij hoopt uit te komen. Een boek schrijven kan hij niet vindt hijzelf. Maar met goede vriend Nico Dijkshoorn kwam toch het boek ‘Lichtjaren beter’ tot stand. Tim Knol gaat nog wel even door. Wandelend en musicerend met vrienden. Want daar wordt hij gelukkig van.

En toen ging het gordijn open. De theaterlichten aan. The Hank Five speelde samen met Tim Knol tot in de late uurtjes. Het publiek danste.

Drie gasten, veel publiek en allerhande vermaak in de pauzes tussen de lezingen door. Met dit jaar als thema ‘Ik ben alles” was de opzet weliswaar minder groot dan in voorafgaande jaren, de sfeer was groots.